Installatie Vakdagen 2025 was ook dit jaar een belangrijke bron van inspiratie voor uitdagingen in de sector. Dit jaar bezochten 5.175 installatieprofessionals de 26e editie van het event voor de installatiebranche, van monteurs tot engineers en van projectleiders tot directie. De sfeer op de beursvloer was energiek en inspirerend, met een opvallend hoge kwaliteit van bezoekers: professionals die gericht op zoek waren naar kennis, innovatie en nieuwe ontwikkelingen.
Nieuwe segmenten
De vernieuwde indeling van de beursvloer met de drie thematische segmenten Energiepro, ElektroSmart en SanitairTech zorgde voor overzicht en focus, waardoor bezoekers zich optimaal konden verdiepen in de laatste ontwikkelingen binnen hun vakgebied. Irma de Hoon, Business Unit Director bij organisator Easyfairs kijkt tevreden terug op de nieuwe verdeling: “Installatie Vakdagen is niet alleen dé plek voor alles wat de installateur nodig heeft, maar ook het platform waar actuele thema’s als systeemintegratie, efficiency en energieopslag centraal staan.”
Innovatieprijs & Installatie Arena
Een van de hoogtepunten was de uitreiking van de Sanitair Innovatieprijs 2025, die de meest baanbrekende innovaties binnen de sanitairsector in de schijnwerpers zette. De Hoon: “We werken graag samen met een deskundige vakjury, die de helft van de stemmen bepaalt. Ook dit jaar waren afgevaardigden van Techniek Nederland en de TVVL Expertgroep betrokken bij de beoordeling van de inzendingen. Daarnaast vinden we het belangrijk dat een innovatie in de praktijk goed wordt beoordeeld: bezoekers konden een stem uitbrengen op hun favoriete iinnovatie.” Deze editie ging de winst naar het merk LAUFEN met de Roca Avant WC.
In de Installatie Arena kreeg het publiek inspirerende sessies gepresenteerd over actuele thema’s en direct toepasbare praktijkoplossingen. De Hoon: “We houden de sessies bewust dicht bij de praktijk, zodat vakmensen kennis opdoen waar ze direct mee aan de slag kunnen. Je ziet dat dit een waardevolle aanvulling is op alle productkennis die gedeeld wordt in de stands.”
Bomvolle College Tour
Daarnaast was er de succesvolle College tour in samenwerking met Wij Techniek, waar maar liefst 300+ studenten en scholieren de kans kregen om in gesprek te gaan met ervaren professionals uit het vak. De Hoon: “De tour organiseren we al jaren in samenwerking met Wij Techniek en vormt een brug tussen de markt en de opleidingen. Deze editie was inhoudelijk erg succesvol, want exposanten gaven aan dat studenten geïnteresseerd en geboeid waren. Andersom zorgden exposanten ervoor dat de studenten op een leuke manier nieuwe kennis tot zich konden nemen.”
De studenten van de College Tour kiezen ieder jaar een deelnemer uit als ‘Beste stand’. Deze editie was het Remko Airconditioning die trots de bokaal in ontvangst nam. Malte Steiner en Ronnie Wegter, Area Sales Managers bij Remko: “𝘞𝘦 𝘮𝘦𝘳𝘬𝘵𝘦𝘯 𝘥𝘢𝘵 de studenten 𝘻𝘦𝘭𝘧 𝘰𝘰𝘬 𝘩𝘦𝘦𝘭 𝘦𝘯𝘵𝘩𝘰𝘶𝘴𝘪𝘢𝘴𝘵 𝘸𝘢𝘳𝘦𝘯 𝘦𝘯 𝘪𝘯𝘵𝘦𝘳𝘦𝘴𝘴𝘢𝘯𝘵𝘦 𝘷𝘳𝘢𝘨𝘦𝘯 𝘴𝘵𝘦𝘭𝘥𝘦𝘯. 𝘋𝘢𝘵 𝘸𝘢𝘴 𝘮𝘰𝘰𝘪 𝘰𝘮 𝘵𝘦 𝘻𝘪𝘦𝘯: 𝘻𝘦 𝘬𝘸𝘢𝘮𝘦𝘯 𝘯𝘪𝘦𝘵 𝘢𝘭𝘭𝘦𝘦𝘯 𝘰𝘮 𝘦𝘦𝘯 𝘢𝘯𝘵𝘸𝘰𝘰𝘳𝘥 𝘰𝘱 𝘩𝘶𝘯 𝘷𝘳𝘢𝘢𝘨 𝘵𝘦 𝘬𝘳𝘪𝘫𝘨𝘦𝘯, 𝘮𝘢𝘢𝘳 𝘷𝘳𝘰𝘦𝘨𝘦𝘯 𝘰𝘰𝘬 𝘻𝘦𝘭𝘧 𝘥𝘰𝘰𝘳.”
Met de sterke mix van kennis, innovatie en netwerken was deze editie van Installatie Vakdagen opnieuw een waardevolle ontmoetingsplek voor de branche in Noordoost Nederland. De sector kijkt nu al uit naar de volgende editie, die weer na de zomer plaatsvindt op 8, 9 en 10 september 2026 in Evenementenhal Hardenberg.